Gästjury år 2023 var Karin Mamma Andersson och Sahara Widoff.
Juryns motivering:
I Majas mångfacetterade konstnärskap står berättelsen i centrum. Genom multidisciplinära verk i form av scenografier och installationer utforskar hon ämnen som överkonsumtion, beroendeproblematik och dysmorfofobi. Maja är inte bara en visuell konstnär utan en komisk iakttagare, som på ett ytterst egenartat vis sätter fingret på vår tids vansinne, men också på alla våra banala drömmar om lyx och glamour. Med humor, ömhet och ibland smärtsam skärpa skapar hon en unik verklighet som väver samman betraktelser om vår flyktiga samtid. Hon utforskar möjligheten av att det förflutna kan spelas upp i nuet och omforma det som en gång var. Kanske använder hon sin egen Elvis som ett sätt att kliva in i och ut ur olika tillstånd. Maja visar upp en imponerande hantverksskicklighet och detaljrikedom i sitt arbete när hon bland annat skapar en absurd och skruvad konstruktion av det dukade bordet. Ett drömlandskap där ett socialt drama verkar kunna bryta ut när som helst. Här kan konsten bli ett tyngdlöst vakuum där vi mirakulöst kan andas ut.
Maja Fredin är född 1992 och har över tio års utbildning inom hantverk i det textila fältet. Hon har bland annat studerat på Nyckelviksskolan, Handarbetets Vänner och senast på Konstfack där hon 2022 erhöll sin masterexamen. Fredins konstnärskap bygger på idébaserade installationer som med performativa element är grundade i det textila hantverket. Med en blandning av humor och blodigt allvar arbetar Fredin gränslöst med foto, ljud, video, kostym och skulptur för att bygga upp scenografier. Där bjuds betraktaren in till att bli en del av den koreografi som hon beskriver att hon bearbetar sin dysfunktionella relation till verkligheten med. Fredin har tidigare ställt ut på Uppsala konstmuseum, Landmark Bergen Konsthall, Konstfacks vårutställning och Kaleido Konsthantverk i Uppsala. Fredin bor och är verksam i Stockholm.