Dit-Cilinn

Född 1983 i Mora
Bor och arbetar i Göteborg
ditcilinn.com

Utbildning:

2011-2013 MFA, California Collage of the Arts, San Francisco [US]
2009-2010 Chiang Mai University [TH]
2009 Kungliga Konsthögskolan, Stockholm
2006-2009 BFA, Valand Academy, Göteborgs Universitet, Göteborg

Utställningar i urval:

2014 Carrier Waves, Cecilia Hillström Gallery, Stockholm
2014 Secretion, Thorpe Studio, Berlin [GE]
2014 Gilded Aether, Iovino Project Space, Berlin [GE]
2013 All Pores Open, Vita Rosen, Göteborg
2013 Recreation, MFA Show CCA, The Nave, San Francisco [US]
2013 Renewal, Barclay Simpson Award, Oliver Art Center, Oakland [US]
2012 Signal to Flame, Nike Missile Site, Marine Headlands [US]
2012 Interconnection, Hooper 1, San Francisco [US]
2011 Black Bile, Lydmar Gallery, Stockholm
2010 Svart Galla, Kruthuset, Stockholm
2010 O, Jarko, Galleri Box, Göteborg
2010 Circle of Daggers (14), Detroit Gallery, Stockholm
2010 Johan Bergström Hyldahl, Dit-Cilinn, Karl Norin, David Ohlsson, Gallery Niklas Belenius, Stockholm

Juryns motivering:

Kissing mirrors heter det ständiga projekt som Dit-Cilinn återvänder till gång på gång sedan många år. Kanske konstnären då kysser spegeln, kanske spegeln kysser henne, på engelska gör den dubbeltydiga titeln bäggedera möjligt. Spegeln befinner sig mittemellan, mitt i rumstiden, mitt i händelserna. Ett interfejs, en tullstation mellan två världar, de Dit-Cilinns världar som hon färdas emellan och önskar sammanfläta i sina skulpturer.

Det är begripligt om Dit-Cilinn använder spegeln som färdmedel för tanken, för hon värjer sig mot att rymma till ett idylliskt förflutet i spegelns djup, och att fly till en solkatt i framtiden är inte heller ett alternativ om ärendet är att ta itu med de mörka uppgifter nutiden kräver.

Dit-Cilinn föredrar presens för sina handlingar, men ett alternativt presens, som hon uttrycker det. Ett presens med ett vaksamt öga – spegeln.

Spegelns bräckliga tunna kropp är som presens förkroppsligad. På spegelns yta anas svårlästa fingeravtryck (och kyssmärken). De är som konstnärens sigill.

Kanske är det så att de saker som Dit-Cilinn framställer är som fingeravtryck i sig själva, som naturens fingeravtryck med kulturens sigill däruppå – natur och kultur förbundna och sealed with a kiss.

Natur och kultur kan så mötas för en tete-à-tete i en kyss tvärs genom spegeln, mitt i presens, mitt i konsten, mitt i planeten.

Titta på hennes saker – är det inte som om solen, vinden, hettan, kölden, som om elementen, mineralerna och floran flätar sig i varann, speglar sig i varann?

Eko dog när Narcissos negligerade henne, såsom naturen dör när kulturen vänder henne ryggen.

Styrelsemedlem Dan Wolgers

SAMSUNG CSC

Carrier Waves av Dit-Cilinn, 2014. Collage av skurna löv.


Konstnärens verk i Maria Bonnier Dahlins Stiftelses samling:

Dit Cilinn. Arco. 2014, Aluminium, trä, hästspillning, gummi, plast. 100 x 225 cm.

Arco av Dit-Cilinn, 2014. Aluminium, trä, hästspillning, gummi och plast. 100 x 225 cm.

Här kan du ladda ner pressbilder (öppnas i nytt fönster):

Dit-Cilinn
[ Porträtt ]